A Casco biztosítás kárrendezés, és, ami mögötte van

Miért horror a casco biztosítás kárrendezés?

Senkinek nem kívánjuk, hogy szüksége legyen jobban kiigazodni a Casco igénybevételével kapcsolatban. Azonban nem véletlen, hogy Magyarországon kötelező biztosítás létezik. Ez nem jelenti, hogy a magyarok rosszul vezetnének, egyszerűen a rosszra való felkészülés, lehetőleges elkerülésére rendezkedtünk be. A Casco biztosítás kárrendezés remélhetőleg nem következik be, ám ha mégis ide jutunk, csőstül jönnek az ismeretlen helyzetek, kifejezések, miközben több szempontból is szorít minket az idő. Az elsődleges ok, ami miatt sokaknak horror-élmény a casco biztosítás kárrendezés, hogy nem tudnak róla eleget. Ez pedig fals feltételezésekhez vezet, és pénzről lévén szó, igen érzékenyen érinthet minden résztvevőt. Tény, hogy a biztosító sem abból él, hogy mindig mindenkinek mindent kifizet. Ha érvényesíteni akarjuk az érdekeinket, kénytelenek vagyunk a magunk kezébe venni az irányítást, ehhez pedig elengedhetetlen némi tájékozódás. Úgyhogy ugyan nem kívánjuk, hogy szükség legyen rá, mégis hasznos legalább egyszer utánajárni, hogy is van az, ha az ember baleset után Cascot akar érvényesíteni?

A casco biztosítás kárrendezés első lépése

Baleset után biztosítási szempontból az első lépés a kárbejelentés. A casco biztosítás kárrendezés addig nem indulhat meg, amíg a biztosító kárszakértője le nem szemlézi a kocsit. Ennek érdekében tehát mi dolgunk megtenni az első lépést, a kárbejelentés után pedig 24 órán belül felkeres minket a kárszakértő egyeztetés céljából. A casco biztosítás kárrendezés szemléjét nagyrészt mi határozzuk meg, a helyszínt legalábbis mindenképp, hiszen az autónk vagy mozgásképtelen, vagy ha használjuk, napközben valószínűleg a munkahelyünkhöz közeli parkolóban pihen. Úgyhogy ha a járművünk még mozgásképes, praktikussági szempontból érdemes olyan szemlehelyet megadni, ahol munkaidőben viszonylag rövid idő alatt meg tudunk jelenni. Persze előfordulhat, hogy az autónk ilyenkor már szervizben pihen, ebben az esetben a szerviz lesz a helyszín. A casco biztosítás kárrendezés elindításához szükségünk lesz továbbá pár dokumentumra, amit a szemlén fel kell tudnunk mutatni. Ezek a forgalmi engedély, a baleseti bejelentő és egyéb rendőrségi iratok. Amit továbbá érdemes előkészíteni, az a jármű törzskönyve, esetleg másolata, a baleset pillanatában a járművet vezető személy jogosítványa. Ha tudjuk, meggyorsítja a folyamatokat, amennyiben előre kitöltjük a Gépjármű kárbejelentő lapot.

A casco biztosítás kárrendezés szemléje

A casco biztosítás kárrendezés elengedhetetlen alapfeltétele, hogy a kárszakértő a szemle minden lépését végigvigye. Ennek az első eleme a jármű azonosítása, ehhez kell a forgalmi engedély. Ha ezzel megvan, feljegyzi továbbá a kocsi alvázszámát illetve az autónk felszereltségét. A szemle fő eleme azonban a járművön található sérülések feljegyzése, már amennyiben ez a sérülés a casco biztosítás kárrendezés szempontjából releváns. Hogy az adott sérülés összefüggésben áll-e a káreseménnyel vagy korábbról származik, a kárszakértő feladata eldönteni. A szemle végére a kárszakértő kitölti a kárfelvételi jegyzőkönyvet, ennek másolatát mi is kézhez kapjuk. Ebből megtudhatjuk – ha a helyszínen a kárszakértő szűkszavú maradt volna – a gépjármű adatait, felszereltségét, futásteljesítményét és a járművön talált sérüléseket. A kárszakértő emellett a tapasztalt sérülések tükrében szervizt is ajánlhat nekünk.

A casco biztosítás kárrendezés következő lépése eldönteni, hogy javításról beszélünk, vagy totálkáros a kocsi. Ez az alapján derül ki, hogy a sérülések várható javítási költségei alapján gazdaságosan megjavítható-e még az autó. Értelemszerűen, ha a kocsi adott időbeli vételárát meghaladják a javítási költségek, nem érdemes belevágni. A totálkár rendezés értéke ilyenkor a káridőponti érték, azaz a baleset időpontjában, mennyit érték a jármű, illetve a maradványérték különbsége, vagyis a baleset után, mennyit ér a kocsink. Nem túl bonyolult, egy „előtte”, „utána” összehasonlítás, mi pedig a különbözettel gazdagodunk. Ha a casco biztosítás kárrendezés javításnak minősül, még mindig választhatjuk, hogy számlával, vagy anélkül rendezzük az összeget. Számlás esetben benyújtjuk a számlát, a részletes javítási kalkulációval, ami alapján a biztosító fizethet. Számla nélkül értelemszerűen a biztosító maga ajánl fel egy összeget saját kalkulációi alapján.

A casco biztosítás kárrendezés utolsó fázisa

Az utolsó fázis a casco biztosítás kárrendezés folyamatában a kifizetés. Ezt érdemes jól eszünkbe vésni, mert alkalmasint ez a folyamat hónapokat is igénybe vehet és nem biztos, hogy annyi pénzt kapunk, amennyire számítottunk. Először is a biztosító csak azokat a sérüléseket tudja figyelembe venni, amik felkerültek a kárfelvételi jegyzőkönyvre a szemle során. Ha időközben a szerviz mondjuk újabb sérüléseket talál, pótszemlét kell kérnünk. Ez idő, és a biztosító kárszakértője még mindig a káreseménytől függetlennek minősítheti a sérülést. A casco biztosítás kárrendezés másik rákfenéje az avultatás. Alapvető biztosítási elv, hogy biztosításon „keresni” nem lehet. Azaz a javítás után a kocsink nem érhet többet, mint előtte. Tehát avultatás alapján sokszor csökkenteni fogják a költségeket, hiszen ők nem a javítás finanszírozására szerződtek, hanem a jármű értékének visszaállítására a káridőpontban meghatározottra.